Výpaly v keramické peci na PB a kvalita media

 

Výpaly v keramické peci na PB a kvalita media

 

Webový keramický portál ARTkeramika se snaží poposunout možnosti hliněného řemesla.

Zveřejnil jsem tu mnohá pojednání o keramických pecích, matriálech, technikách i spoustě potřebného vybavení keramických dílen. Včetně popisu nástrojů a mnohého nářadí.

Zveřejnil jsem i pár příběhů lidí, co se tímto řemeslem zabývají.

 

Čas od času napíšu i nějaký rozcestník, co má pomoci se v té spleti informací alespoň trošku zorientovat.

 

Web nemůže nahradit tovaryšskou zkušenost a ani léta praxe v keramické dílně.

 

Přesto věřím, že mé snažení může mnohým napomoci.

Každopádně mám stále více zákazníků, co si pořizují vybavení na pálení keramiky, živým plamenem.

Kvůli bezpečnosti a především snazší dostupnosti se pořizují stále častěji keramické pece na PB.

Ne každý totiž vlastní les a nebo má dostupnost dobrého dřeva.

Dokonce ani místo na uskladnění paliva není nikde samozřejmostí.

A v neposlední řadě pochopení sousedů pro lišku na komíně.

Rozumějte vysoký červený redukční plamen nad komínem dřevopece. Tedy pece k jejímuž vypálení se používá jako topné medium dřevo.

 

To taková pec na PB má lišku mnohem menší. Ani redukční kouř nebo dýmení při předehřevu nejsou nikterak veřejnosti nápadné.

Podle mnohých výrobců a dodavatelů pecí je takové zařízení srovnatelné s plynovým sporákem v kuchyni a nebo topidlem typu waf.

 

Co bývá častým problémem začínajících paličů s PB je hladký chod výpalu.

Těžko popisovat něco, co je potřeba ochutnat..

 

Ovšem v něčem poradit lze. Například ve volbě správného plynu.

Ano ne každá láhev má stejné parametry.

 

PB je zkráceně propan – butan.

Tedy dva druhy plynu v jedné láhvi. A každý má krapet jiné vlastnosti.

 

Pokud zkusíte vypálit keramickou pec pomocí čistě propanové lahve, budete mít pocit většího výkonu. Navíc vám lahev nebude zamrzat.

Lahve propanu jsou značeny červeným rožkem. Bývají také dražší.

 

Použitím propanu nebudete muset vymýšlet tak složitá opatření k hladkému průběhu výpalu.

Nebudete muset ani dělat věci na hraně předpisů, jako je pokládání a obracení lahví.

Nebudete muset láhve polévat horkou vodou a ani je nebudete muset nechat ve vodě stát.

Nemluvím už ani o zahřívání hadic a armatur přímotopem a jinými vynálezy.

 

Je ale také pravdou, že pokud budete láhvím a hrou s nimi věnovat dostatečnou pozornost, zjistíte, že drobným pohybem a změnou sklonu dokážete z lahve vyždímat mnohem více energie.

Prostě se nesmíte bát zkoušet, pozorovat a přemýšlet.

No snad se nebudete bát i sdílet?

 

Nakonec Vám prozradím ještě i tajemství.

Není PB láhev , jako PB láhev.

Jedna nezamrzá skoro vůbec a druhá se třese zimou skoro hned.

No ne tak hrozný to není, ale pokud použijete láhev se zimní směsí, nebude jí taková zima.

A čímže to je?

Směsí plynu co obsahuje.

Zimní PB láhev má totiž mnohem větší poměr onoho výše zmíněného Propanu.

A vo tom to je.

 

A co vy? Taky znáte nějaké nejen keramické tajemství?

Tak přeji všem keramikům - paličům skvělý tah a veselé plamínky.

 

Pro pořízení nového vybavení kontaktujte ARTkeramiku.

Rozhodně doporučuju na plynové hrátky náš hořák:

http://www.artkeramika.cz/keramicky-plynovy-propanovy-horak-xg

 

 Přidány fota k diskusi od HUGA:





Artkeramika internetový obchod
Nový komentář
Zpracovávám...

Odesláním komentáře souhlasíte s pravidly diskuze.

Milan Zdvorilý
29. 04. 2017 12:20:57

Dobrý den všem preji . Mám velikou prozbu a verým že se tady nekdo najde kdo me s tím pomuže . Zháním plány jak si vyrobyt pec ( pravdepodobne plyn asi je to lacnejší ) na legování do 400C plechu s výdrží tak 2-3h vnutry . Rozmery pece bych si prispusobyl našemu výrobku zhruba prumer 65cm a výška (60) cm . Múžete me prosím pomoct sehnat plány jak takovou pec vyrobyt nebo správne nasmerovat kde by se dalo toto posehnat anebo nejaké alternativy . Dekuji za veškerou snahu a pomoc , s pozdravem Milan

Jiří Svačina
01. 05. 2017 09:07:37

železo ... info možná najdete spíš někde u uměleckých kovářů... http://vyhne.kovarskybazar.cz/plynove/

Milan Zdvorilý
01. 05. 2017 21:25:09

Dekuji Jirí a mrknu na to ....

Hugo Studeník
29. 12. 2015 18:04:40

Tak ještě jednou .
Přepínání lahví pomocí dvoulahvového připojení Kittec jsem již rozchodil a plamen mi nezhasíná . Musím ale během přehození lahví pákou držet stisknutou pojistku na hadici pod redukčákem ! Nevím zda je to v rozporu s nějakým předpisem , ale jinak pojistka spadne a přeruší se tlak.
Můj zmiňovaný ohřev vody sestává z malého deskového radiátoru a levného oběhového čerpadla . Čerpadlo zapínám až při větším odběru plynu ( cca kolem 500 stupňů ) . Na začátku mám radiátor podložený , aby byl blíže hořákům . Ke konci výpalu již leží na zemi . Bohužel nějak nevidím jak sem dostat fotky .

Tomáš Macek
29. 12. 2015 18:06:00

Zdravím, fotky to zatím neumí, ale pošlete mi je a já je přidám pod článek.
mě ta pojistka nepadá, výrobce mi zatím nevysvětlil proč některá udrží a jiná ne?
Já prostě přepnu.

Jiří Svačina
29. 12. 2015 21:36:16

...ta pojistka je stavěna na ochranu před prasknutím nebo vypadnutím z rychlospojky hadice pod tlakem plynu.....reaguje okamžitě na prudké snížení tlaku .....měla by být v rozvodech před každou jen nasouvací- zaklapávající spojkou, nebo delších hadicích...podržet ji při přepínání není na závadu, spíš ta tvoje Tome, co okamžitě nevypíná, je vadná....

Tomáš Macek
30. 12. 2015 11:05:00

No jen přemýšlím????většinou přepínám při teplotě někde kolem 1100°C a tlak sotva 0,4-0,5 bar. Myslíš že musí spadnout když ta operace je kratší setin sekundy?
No chystám se s jarem??? vypálit i tu novou pec na dva hořáky, kombinace raku a xg a napojeno na delší hadice kvůli větší rozteči vstupu. třebas to tam už bude jinak?
Všem přeji krásné dny a spoustu nových nápadů.
tomas

Jiří Svačina
30. 12. 2015 11:40:47

... to zamačkovací "tlačítko" je bezpečnostní prvek který dříve nebyl.....a je dobré jej mít funkční.....on plyn je sviňa..... i při velmi nízkém tlaku se vznítí ve zlomku vteřiny.....a PB který je těžší než vzduch, se umí i z drobného úniku nahromadit.... když ti to nedopatřením začne hořet někde ve spoji, nebo až u láhve....je dobré si jarovou vodou občas zkontrolovat pohyblivé spoje, a když už se stane, třeba velmi rychlé reakce, dobré mít mít po ruce kvalitní rukavice...něco na udušení...hasičáky na plyn moc nefungují...a spoléhat na cizí pomoc nedoporučuji.........

hs
30. 11. 2015 12:42:36

Zdravím všechny .
Zatím jen moje krátké poznatky s PB .
V mém okolí jsem zatím také narazil na to, že čistý butan neberou i když jsem ho zatím důsledně nesháněl . Tvořil jsem takový ohřev vody od pece, pokud se z dlouhodobějšího hlediska osvědčí pošlu fotky .
Pokud jde o zahájení výpalu, mám tu výhodu že moje pec má asi 260 litrů a dva hořáky . Takže začnu vždy jen jedním na co nejmenší tlak aby nezhasínal - tak 0,05 , za hodinu zapnu druhý a pak již jen zvedám tlak . Jinak se na konci výpalu snažím také nejít přes 0,8 .
Dřív jsem si značil jak moc otevírat komín . Z posledních výpalů mám pocit, že teplota nejlíp stoupá když je komín otevřen jen o trochu víc než aby začal vycházet redukční plamen .
S redukcí moc nevím . Zatím jsem víceméně jen škrtil komín, ale když to přeženu jde plamen kolmo do boku pod pec . Štelování klapek pod pecí také není nic moc a klesá mi teplota . Zvedat hořáky bych mohl vyzkoušet . Obecně při redukci mám problém aby mi nešla teplota dolů . Takže jestli chápu dobře, že snižujete tlak, tak vám teplota neklesá ?
Ještě mám dotaz na dvoulahvové připojení Kittec . Při přepínání pákou mi celkem pravidelně zhasne plamen načeš musím čekal než naběhnou pojistky hořáků - máte na to nějakou fintu ?
Ať se daří .

Tomáš Macek
30. 11. 2015 14:13:00

zdravím, mě to při přepnutí nezhasíná, hned se to zapálí , většinou přepínám při vysokých teplotách. nad 1000°C v peci.

Soňa
10. 11. 2015 17:44:45

Jo, je to tam...
Pokračuji tedy v monologu:
V peci na PB pálím od dubna letošního roku. A i za těch 7 výpalů jsem zjistila, že jsou pro mě lepší láhve plněné v Kralupolu. Mají výkon, méně zamrzají (teda zamrzají, až když je tam málo plynu) a zdá se mi, že s nimi pálím i delší dobu. Zklamaly mě láhve hodně levné (tedy zhruba o 20 , 30 Kč levnější než Kralupol). Začínám pálit vždy zbytkem a pak přepínám na novou láhev. Láhve mám postavené v 60 lt kalfasech, ve kterých jdou bez problémů položit nebo otočit. Neznám stálé běhání a dolévání teplé vody. Kalfasy mám položené na polystyrénu, aby voda rychle nechladla od země. Je pro vás taky hrozně nezáživná první fáze, kdy jen zapínám a vypínám? Aby teplota nelezla tak rychle... A jak redukujete? Zatím ahoj.

Tomáš Macek
10. 11. 2015 18:25:00

U nás byl propan za 450, ale dnes jsem zjistil, že končej a už nebude, je o něj malý zájem. tak už jen PB. Redukuju čistě jen pohybem cihly na komíně a dle plamene,
Zkoušel jsem i hořákem, ale pod pecí je moc teplo a blbě se s tím šteluje. Při klečení mám pocit, že su na hrachu a tak asi ještě dlouho zůstanu jen u komína.

Soňa
10. 11. 2015 20:34:07

Zvedám i hořáky. Myslím, že je pak silnější redukce. Po hodině silné redukce kolem 850 dávám hořáky zase trochu dolů a jedu dál ve slabší redukci. Hořáky nemám napevno (ty originál díry v konstrukci od Kittecu mi nesedí), podkládám je velkejma šamotkama. Tak je krásně můžu vypodložit a zase sundat dolů. Jo, jo, hřbet ohýbám, ale beru to jako cvičení. Cihlama taky šoupu:-))

Tomáš Macek
10. 11. 2015 21:20:00

Taky jsem hýbal hořákem, vypiloval jsem si na to drážky a křídlovejma matkama to de rychle nastavit, ale cihla mi stačí na komíně a tlak na lahvi, v určitým poměru tak aby to nevylízalo z pece a nevracelo se, Zpočátku jsem párkrát pěkně opálil hořák.

Soňa
10. 11. 2015 21:41:58

Myslíš, hustit do pece PB tak, aby plameny lezly spodem? Pořád si nejsem jistá, jaký tlak při redukci. Spíš to dělám nějak odhadem podle lišky a kouře. Taky jsem trochu opálila hořák, ale to když foukal vítr a srážel plamen.

Tomáš Macek
10. 11. 2015 21:44:00

Já mívám pec většinou uvnitř, takže vítr nezlobí. Snažím se pálit spíš podle základní křivky, té nejdelší co doporučoval Helmut Rohde. A co nejekonomičtěji.
Malá liška , dobrý vyhořívání plynu, co nejnižší tlak. začátek 0,1, konec většinou nepřekračuju 0,5 baru.

Soňa
10. 11. 2015 22:12:29

Na konci mívám tlak kolem 0,8. Taky se snažím o co nejdelší křivku. Teda domnívám se. Pálím 9 hodin a pomalé chladnutí 2 hodiny. Zdá se mi, že pec hodně rychle chladne. To Krejníkova stará elektrika chladne pomaleji. Kittec se chlubí novými izolačními materiály.... Přemýšlím, čím ji po výpalu přikrýt a omotat. Mám Sibral, ale jen jako nouzovku. Myslela jsem, jestli neexistuje nějaká žáruvzdorná tkanina, že bych ten Sibral zašila do ní, abych nedýchala a nesahala na ta vlákna. Zatím jsem nic nezjistila.....

Tomáš Macek
11. 11. 2015 07:34:00

já většinou kolem 10 hod a pak oddělám hořák a zavřu spodní otvor a komínek,
Cihly morgan jsou skvělý, ovšem stálo by za to ještě je silněji doizolovat, ale to je vše o ceně. jde oddělat nerez plech a rohože nacpat pod něj, ale je to zásah co ovlivňuje záruku. Já bych to ale klidně udělal. Zatím mě to ale nijak nenutí, já doizoloval jen víko.jak najdu čas, tak to víc popíšu a nafotím.

Soňa
11. 11. 2015 16:06:22

Takže prakticky stejně dlouho. Kittec by to asi nerad slyšel, na víko shora dávám Sibral a zdá se mi, že to dost pomáhá. Nechtěla jsem hanět cihly, jen se mi zdálo (v porovnání se starou elektrikou), že chladne rychle... Taky ještě budu hledat a zkoumat. A kdyžtak tě otravovat, jo? Dnes jsem byla v Propecu a Martin se rozpovídal o Černoraku. Úžasné... Slovo dalo slovo a zjistila jsem, že jsem u jednoho takového "černoraku" byla už asi před 5,6 lety. V Nebočadech ho tam pálil Gas Kimishima. Jen tomu neříkal černoraku, ale tradiční japonský výpal raku. Nám se moc nepovedlo, vyšly z toho stříbrné misky. Ale zážitek to byl taky!

Tomáš Macek
11. 11. 2015 19:10:00

černoraku proto, že to byl pokus a ne odzkoušená receptura. Navíc více materiálů atp. a navíc jsme to nechtěli s ničím srovnávat na sílu.
Kittec používá stejný cihly co Rohde = cihly Morgan. Jsou dost dobrý, ale samo, že pro jisté druhy výpalů by to chtělo poskládat jinak. TAdy třebas na kant, Jenže to všecko je o ceně. Právě to řešíme kvůli tý experimentálce co jsem pálil dřevem.

Soňa
12. 11. 2015 21:11:21

Já myslela, že černoraku=snaha o černou glazuru. Tak nebo tak, zážitek to musel být krásný.
No, mě teď čeká další výpal (pondělí, úterý). Musím využít lepšího počasí, neboť ještě nemám vyřešený odtah z pod přístřešku. Provizorně odkláním teplo a kouř vlnitým plechem. Jsem už teď zvědavá, co pec vykouzlí. Zatím byl každý výpal jiný:-)) Ať se daří.

Tomáš Macek
12. 11. 2015 21:17:00

Ano černá byl v podstatě hlavní cíl, ale diskutovalo se jakoby o hlubším a filosofičtějším názvu :-) jo PB mám taky pokaždý jinak. přeju zdárný a zábavný výsledek

Soňa
12. 11. 2015 21:35:09

Název černoraku se mi moc líbí. Vystihuje barvu glazury (když se povede), tajemství zastřené mraky (zatím), černou hodinu, při které se diskutuje, černou noc, při které jsou nejlépe vidět jiskry i právě vytažené z pece, černý čaj v nové vypečené misce. A vlastně uvnitř doupěte bývá také černo. Pálení načerno, ale to nebyl váš případ, že?:-)))) Jj, už du spat.

Soňa
10. 11. 2015 17:33:46

Jo, jdu číst článek. Je to asi tam:-))

Soňa
10. 11. 2015 17:32:21

Na propan jsem se ptala v Linde technoplyn. Vyjde u nich hrozně draho, tuším, že říkali 650 a ta výhřevnost prý zase o tolik vyšší není. O zimní směsi PB jsem neslyšela. Poučte mě prosím... Díky a ať to pálí!

Jiří Svačina
05. 11. 2015 17:07:57

...hned jsem při výměně láhve zkusil, a on ten zimní plyn je znám asi jen některým osvíceným.....místní prodejce na mě čučel jak na zjevení,.....nemá, neví, ani neslyšel.....

Tomáš Macek
05. 11. 2015 20:16:00

No některým prodejcům není známo ani to, že se dá koupit samotný propan, natož zimní směs. A bohužel většinou nejsou ochotni ani objednat. Nejlevnější propan jsem zatím našel na Lipůvce.

ARTkeramika Tomáš Macek Eshop
Artkeramika internetový obchod