Zatáčení

 Tato forma tvorby patří sice spíše ke kategorii prúmyslové výroby, ale za jistých okolností, se dá využít i ve výtvarném pojetí keramického řemesla. Pokud si zpracováváme keramickou hmotu sami, stačí ji nechat méně zavadnout a dá se použít, pokud zavadne více, je pořád ještě vhodná na točení z volné ruky. Hlavním předpokladem pro tuto formu tvorby je zatáčecí zařízení, kruh.

 U něj je dosti dúležitým faktorem stabilita. Další předpoklady ovlivňuje druh tvorby, který na něm chceme provozovat. To se dá do jisté míry nahradit i variabilními hlavami. Tedy přesněji velikostmi zatáčecího hrnce. Pokud máme jen malé zatáčecí rameno a formy řešeny na unašečích, jsme omezeni jen na drobnější produkty. Je to velmi účinný pomocník při tvorbě podšálkú a menších talířú. Ovšem pro větší kousky je už potřeba hrnec. Buď si jich pořídíme víc, nebo jeden velký a do něj distanční mezikroužky.

 Dalším zajímavým faktorem je natáčení ramena. Pokud nám umožňuje i vychylování do boku, máme mnohem větší variabilitu pro výrobu.

 Neméně dúležitou součástí jsou formy. Výroba samotných forem, nebo alespoň originálu je na tomto druhu výroby, tou nejřemeslnější a také nejvýtvarnější prací. Zpúsobú, jak vyrobit formu je mnoho. Každý keramik múže využít maximum svých kreativních nápadú. My jsme zvolili již vyrobený originál, který jsme vystředili a odlili do sádry. Následně jsme vyrobili rozmnožovací zařízení na formy a nakonec ještě kopii originálu, jako budoucí matrici. Ovšem jako matrici lze použít i již hotový keramický objekt. Jen je vždy potřeba věnovat maximální pozornost a dúslednost při centrování. Byť i nepatrná odchylka od středu, múže napáchat spousty budoucích potíží.

 Proto profesionálové tvoří od začátku do konce vše již koncipováno na hotový výrobek. Většinou od modelu až k poslední části celého formařského zařízení. Rozmnožovací zařízení bývá většinou dělené, neboť forma potřebuje i technické prvky, které umožňují mimo jiné i lepší manipulaci.Ono totiž uchopit mokrou formu, mokrýma rukama, není jen tak. Forma takového většího květníku, se zatočenou hlínou, totiž múže vážit i pěkných pár kilo a pokud to klouže, tak je to spíše utrpení a boj, než radost a zábava. Dalším dúležitým prvkem je šablona, nebo taky núž. Je lepší použít kvalitní a houževnatý materiál. Osobně jsem vše dělal z nerezové oceli. Také je vhodné, aby podporovala lepší kvalitu. Ta se dosáhne lepším hutněním materiálu. Toho se dosáhne náběhem. Uděláme tedy k noži podpěru, která nejen zabraňuje noži v ohnutí, ale při dostatečné tloušťce i výrazně napomáhá hutnění materiálu. Jakmile máme tedy nachystáno veškeré zařízení, včetně správného nastavení, stačí už jen najít si čas a chuť a začít pracovat.

Napsat komentář

three × five =

×
×

Košík