Korejská keramika On-ggi

Autor: Petr Novák 

Při našich návštěvách v Jižní Koreji jsme měli možnost navštívit keramické dílny tradičních i moderních hrnčířů, dílny s různými přístupy. Jedním z druhů pro Koreu typickým je keramika zvaná Onggi. A právě návštěvy v dílnách hrnčířů Onggi a poznávání technik a řemeslných zvyklostí v různých regionech Jižní Koreji bylo pro nás velice zajímavé.

Keramika Onggi je v literatuře definována jako hnědě glazovaná pórovina, lidová keramika pro denní použití. Protože většinu nádobí běžných Korejců již z velké části nahradily jiné typy materiálů – keramických i nekeramických – název Onggi se vžil pro nádoby sloužící pro uchovávání potravin. Korejská kuchyně je známá přípravou fermentovaných potravin. Kvašená zelenina, sójová pasta, fermentovaná chilli pasta a mnoho dalších tradičních potravin je připravováno a uchováváno nejčastěji právě v nádobách onggi. Podle Korejské tradice je jen z obtížemi dosahováno potřebné fermentace v jiných druzích keramiky či skle. Také objem nádob potřebný pro Korejskou rodinu či restauraci je stále nejsnadněji udělat z hlíny. A právě velikost nádob a lehkost s jakou vznikají každého, kdo se jen trochu dotkl keramického řemesla znovu a znovu udivuje.

Jak jsem již zmiňoval, navštívili jsme několik dílen hrnčířů Onggi. V každé z nich jsme se setkali s překvapivě otevřeným přístupem k nám, jako zvědavým keramikům z daleka. Keramici nám ukazovali jak a s jakými nástroji pracují a i přes jazykovou barieru jsme se dozvěděli spoustu zajímavostí. Nabízím vám zde malé nahlédnutí do tří míst a na maličko odlišné aspekty práce.

Jelikož si nejsem jist s přepisem, nerad bych zde uváděl jména Korejských hrnčířů a raději budu dílnu uvádět pod místem kde leží. První Onggi dílna kterou jsme v roce 2008 navštívili leží v malé vesničce v blízkosti města Kangjin. Tato vesnice leží na mořském pobřeží, v zálivu hluboko zaříznutém do Jihozápadního cípu Korejského poloostrova. Ještě před sto lety zde bylo, dle slov keramika kterého jsme navštívili, sto dílen Onggi. Dnes je tato malá dílna poslední a v dílně se mísí zcela tradiční postupy s modernějšími.

Kromě prohlídky pecí a dílny jsme mohli pozorovat vytváření nádoby na hrnčířském kruhu.

Vytváření takovéto nádoby nadtáčením vypadá v rukou mistra jako lehká a přirozená záležitost…
Můžete si všimnout že kruh je elektrický. Ale hlínu si hrnčíř zpracovává ručně. V jiných dílnách to bylo naopak – pro přípravu hlíny k nadtáčení používali šnekovku, ale točili na kopacím kruhu.

Po celou dobu točení si hrnčíř odsušuje nádobu „ sušítkem“ . Tradičně se jedná o drátěnou síťku s dřevěným uhlím uvnitř. Keramik z této dílny si dělal legraci: „Já jsem již moderní keramik, již týden mám elektrický…“ Díky tomuto odsušování hlína postupně zavadá a keramik pracuje plynule na jedné nádobě. Další dílnou, která byla v mnohém podobná, byla dílna v blízkosti města Boseong. Hrnčíř, který tuto dílnu v současnosti vede je již devátým pokračovatelem v rodu hrnčířů onggi. V dílně pracovalo více lidí a vše od zpracování po výpal pecí probíhalo pod dohledem tohoto hrnčíře.

Zvenčí nevelká budova v tradičním stylu v sobě skrývala do posledního místa využitý prostor, kde každá místnost sloužila jednomu technologickému kroku – od hromady surové hlíny na dvorku před hrnčírnou po obchůdek s hotovými, menšími kusy.
Většina velkých nádob se nabízela na volném prostoru, na stranách cestičky mezi dílnou a pecemi. Když jsme došli k pecím čekalo nás příjemné překvapení. V jedné ze tří pecí právě probíhal výpal a tak jsme strávili nějaký čas s paliči u několika komorové pece. Podobnou pec jsme viděli na mnoha místech, ale jen zde jsme mohli vidět výpal nádob onggi.
Třetím místem, které musím zmínit je Oegosan- vesnice u města Ulsan. Ulsan ( cca 1mil. Obyvatel) je jedním z průmyslových center Koreje. V této vesnici vzniká kolem padesáti procent produkce Onggi pro Koreu. V šedesátých a sedmdesátých letech zde pobývalo až 350 hrnčířů. Dnes zde funguje přes dvacet dílen a za podpory shora zde vznikají nové dílny v blízkosti těch původních a v srpnu roku 2009 zde proběhne Onggi Expo- světová výstava Onggi.
Využili jsme příležitosti a prohlídli jsme si dílny, pece, nářadí a byli jsme příjemně překvapeni srdečným chováním keramiků.
U jednoho z nich jsme opět viděli vytáčení 1,5 metru vysokých nádob a také vytvoření „malé“, necelý metr vysoké, nádoby od počátku do konce.
A také například vidět jak dvojice zručných hrnčířů po vytvoření velké nádoby, ji pomocí pruhu plátna sundá z kruhu a začíná pracovat na další, bylo skutečně zážitkem.
Byla nám ukázána také největší pec v Koreji- cca 35m dlouhá a v nejvyšším místě komory jsem na klenbu dosáhl jen tak tak.
Tato pec je již však asi deset let vychladlá a používají se pece menší, cca 15 metrů dlouhé. Ač nám z počátku tato vesnice přišla trochu jako skanzen, jako místo pro udržení řemesla, tak jsme po ukázkách a povídání s hrnčíři pochopili, že tomu tak není. Jen pro představu: Osmi komorová pec, do které běžně nakládají 100 velkých a mnoho „malých“ ongii nádob 8 komorovou pec pálí dílna s třemi keramiky 10 krát až 12 krát do roka.

Napsat komentář

twenty − thirteen =

×
×

Košík