Japonská RAKU keramika, díl 4

Raku poctvrte !
Tak par informaci, ktere snad potesi vsechny zajemce o recepty a chemicka slozeni.
Reakce na tri dily mozna zpusobila trochu zmateni pojmu – tak se pokusim vse jeste jednou shrnout.
Podarilo se mi ziskat nejake dalsi specifikace primo „od pramene“ takze tady jsou:

Cervene – Aka raku
Misky jsou bud z cervene zelezite hliny,/originalne Juraku/ muzou byt i ze svetle – bile – ty se pak natiraji zelezitym slikrem. Glazura nizko tavitelna – temer transparentni – jen lehce zakalena kaolinem. Raku Kichzaemon pise, ze v rodine Raku se pali cervene raku trochu vys, nez bylo popsano v reportazi ze Shigaraki – muze byt az kolem 1000 stupnu.
Drive se na glazuru pouzivalo olovo – dnes mekka frita – kremicito- borita tzv. 802
slozeni frity – 50% SiO2, 16,5% B2O3, 9,6% Al2O3, 8,1% Na2O, 6,9%K2O a 8,9% CaO
V Shigaraki pridavaji k 802 male procento kaolinu cca 10-15% a stejne mnozstvi uhlicitanu lithia.
Kichizaemon pridava k frite trochu zivce a kremene – pali trochu vys.
Podle jeho informaci je cervene raku temer 100% oxydacni – neredukuje ani po vyjmuti z pece – nechava misky prirozene zchladnout.
Nekdy se stane, ze plyn z dreveneho uhli, kterym pali, se dostane do mufle a zpusobi trochu redukci. Pec na cervene raku je trochu vetsi – pali se naraz dve az tri misky. Viz obr.

Cerne raku – kuro raku
Miska vyrobena vetsinou z bile hliny – casto je spodek neglazovany a hraje tu kombinace cerne a bile.
Hlina z Kyota zvana Okazaki ci Okamedani obsahuje tez male mnozstvi pisku.
Zakladni slozka glazury – kamogawa ishi
slozeni: 47.88 SiO2, 2.33 TiO2, 14.12 Al2O3, 14.80 Fe2O3, 0.52 MnO, 7,08 CaO, 14.12 MgO, 1.34 K2O a 3.92 Na2O
k rozemletemu kameni se pridava tez frita – v Shigaraki 802 – Kichizaemon pouziva tez 802, ale muze byt i tvrdsi.
Cerne raku se pali na teplotu 1230 stupnu, vzdy jedna miska v peci. Tez se nachava po vytazeni z pece prirozene vychladnout – nepouziva se ani voda ani zadne piliny ci jine redukujici metody.
K vypalu obou raku se pouziva drevene uhli tzv. bincho tan z tvrdeho dubu, k vypalu cerneho se pouziva mech – viz obr.
Kichizaemon pise, ze drive cca do trti generace Raku se i cerne raku palilo nize – vyssi teplota vypalu se praktikuje az od mistra Donyu, ktery je povazovan za technicky nejzdatnejsiho clena rodiny Raku.
Nebyl vlastne primy potomek mistra Chojiro ale jeho spolupracovnika zvaneho Sokei. Prima rodova linie rodiny Raku byla nekolikrat prerusena a nahrazena adopci – poprve hned v druhe generaci – mistr Jokei – povazovany za druhou generaci Raku nebyl pokrevnym pribuznym Chojira, ale mistra Sokeie.
Donyu – vnuk Sokeie, zrejme vyvinul novou technologii paleni cerneho raku – jeho glazury vice „listruji“ tzn. jsou tvrdsi, nez sametove – mekci cerne raku jeho dvou predchudcu.
Jeste k filmum na FB – jeste jsme nevideli vsechno, ale ten ve kterem vystupuje Raku Kichizaemon XV. je tak tricet az ctyricet let stary –
Kichizaemonovi je dnes 66let – pred ctrnacti dny mel narozeniny – a ve filmu je mu tak kolem 30.
Tehdy jeste pracoval tradicnimi postupy, dnes uz technologii trochu zmodernizoval a klasicke cerne a cervene uz nedela.
Ostatni veci z FB jsou ruzne varianty na dane tema – urcite zajimave pro milovniky raku a jsou vlastne dokladem, ze ke kvalitnimu cili mohou vest ruzne cesty.
Na obr. je vlevo pec na cerne raku s mechem – dmychadlem a vpravo na cervene raku.    

Napsat komentář

2 × one =

×
×

Košík