Chrámy výtvarníků….. Nebo bílá místa?
Bylo vyřčeno, že ve světovém pohledu na výtvarnou keramiku je Česká republika takové „bílé místo“. Bohužel to nebylo myšleno z pohledu čistoty, ale povědomí o existenci nějaké výtvarné a řemeslné tvorby. Díky našemu naturelu se o nás asi opravdu moc neví a mnozí když na vlastní pěst vyrazí do světa, tak díky neznalostem místních poměrů udělají více ostudy, než užitku. A to nejen ve vztahu ke své osobě, ale k české keramice obecně.
Často taková faux pas vznikají z nedostatku zkušenosti a českého se honění za co nejnižší cenou na úkor vlastní radosti z tvorby. Pak kvůli českému mrvení cen není o onoho autora zájem. Dokonce i k ostatním autorům z oné země se pak přistupuje s obezřetnějším pohledem.
Naštěstí se na naší scéně pohybují kolegové, co se těmito peripetriemi úspěšně prokousali a dělí se o své zkušenosti. Tyto informace se dostávají už i k začínajícím tvůrcům a tak nová generace výtvarníků snad vybarví ono „bílé místo“, jak se naše země někdy tituluje.
Ovšem taková osvěta není nijak snadnou záležitostí. Naprostá většina trhů a jarmarků slouží převážně k holému prodeji. Tedy až na pár výjimek, kde se alespoň formou soutěže představí náročnější tvorba. Stánky, které jsou pojaty výtvarněji a výstavněji jsou chápány jako výstava až dekorace a v prostředí trhovců a nákupní horečky se ztrácejí. Dokonce část návštěvníků ani nenapadne, že je to stejná nabídka jako u vedlejšího stánku, kde jsou naskládány hordy stejného zboží.
I z takovéhoto důvodu se jistý segment tvůrců na trzích skoro neobjevuje. Bohužel v této době se nějak vytrácí i segment kamenných obchodů a galerií s nějakou specializací. Mnozí autoři se tak museli etablovat a vytvářet nové prodejní kanály.
Vznikají speciální výstavní expozice, které odkazují na jednotlivé autory. Někdy se daří i zřizování stálých expozic. Ve spolupráci s turistickým ruchem se jedná o zajímavý typ prezentace, který v jistých směrech předčí i mnohé méně zvládnuté veletrhy.
Mezi ty zajímavější zajisté patří ta ve Slavkově, ve sklepení zámku Austerlitz, jež je součástí prohlídkových tras.:
http://www.artkeramika.cz/clanek-1419-keramici-ovladli-zamecke-sklepeni.html
Ovšem nejmocnějším nástrojem této doby je zajisté internet. Nejen samotné osobní prezentace, e-shopy, ale hlavně podpůrná mediální činnost. Jistá osvěta a přiblížení pohledů na tvorbu jednotlivých autorů pro širší okruh veřejnosti.
Neb jen vzdělaná a osvícená část populace je schopna rozpoznat, zvážit a uvědomit si vlastní rozhodnutí pro investici do svého okolitého prostředí.
Nejedná se jen o osobní nákupy jednotlivých domácností, ale i o realizace v komerčních interiérech či architektuře. O náročnost a kulturnost obyvatelského prostředí, nebo návrat na stromy. Vše o čem tu diskutujeme není ovšem samozřejmostí.
Za vším je práce a obrovské nasazení jednotlivců. A na každém je zvážení své vlastní osoby a ochota se postavit a sám za sebe se přidat a přispět svým dílem. Čím víc dílků, tím větší chrám se nám podaří postavit. Oprostit se od sobeckosti a nebát se ideálů. Sebelepší samojediná stavba se v barbarském prostředí nebude cítit dobře. Ve světě barevné harmonie se zajisté bude i harmoničtěji žít.
Možná to zní jako planá slova, ale bez filosofie se špatně přemýšlí a bez směrovek se těžko hledá cesta. Najdou ji jen ti nejschopnější.
Při poslední návštěvě v Dubí na fakultě keramiky jsem byl nadšen, jak kvalitní jsou to prostory.
Nádherné zázemí pro studium a otevřenost pedagogů nejen ke studentům, ale ke všem, kdo mají věcný zájem o obor. Pravda, keramika je hodně na pozadí jiného materiálu…porcelánu. Každopádně, kdo by chtěl začít studovat, tak tam má vynikající zázemí. Nevím, kolik je u nás takových, nebo podobných míst, které svým potenciálem nabízí možnosti k větším keramickým projektům.Kde by se dalo využít místního zázemí a uspořádat kvalitní workshop?
Ale byl by vůbec pro takový počin dostatečný počet zájemců?
A kdo by měl vlastně takové počínání financovat? Stát? Aby podpořil kulturnost? Kraj? Ze stejného důvodu? Nebo snad firmy z oboru? Aby se dočkaly kvalitních zaměstnanců a jejich rozvoj nestagnoval? Obchodníci? Aby vzdělali své zákazníky? Nebo snad autoři? Aby se zviditelnili? Mnoho otázek na které nechce nikdo odpovědět. Bohužel hrozí i to, že pro neznalost a nezájem zanikne i toto místo. A tak na kvalitní pece, exponáty ve výstavních síních, stoly ve studovnách, stejně jak na nástroje v sádrovně bude už jen usedat prach.
Nejspíš se tak úplně nestane. Nejspíš si keramika dále půjde svou cestou. Avšak je možnost si o tom co se kde a jak děje předat informace. Chystá se pár dalších zajímavostí, pár workshopů, nějaké to symposium, výstava i kurz. Mnohá místa vznikají a jiná zanikají. Tu je ovšem prostor v malé české kotlině na předání informací….
http://www.artkeramika.cz/clanek-1340-prizpusobivi-aneb-pohled-na-cesty-keramikovy.html
Realita a budoucnost je jen na nás.