
Hybridní pec na živý plamen
Pálení živým plamenem je kouzelné. Stále více výtvarníků hledá způsoby, jak své práci vtisknout větší originalitu. Právě užití živého plamene je jednou z mnoha možných cest.
Ovšem cestou velmi dobrodružnou.
Na českém trhu komerčně skoro nedostupnou.
Tedy až na malé výjimky.
Jednou z nich je ARTkeramika a její partneři.
Nabízíme především vybavení na pálení keramiky plynem.
Přesněji PB.
Počínaje komerčními pecemi
http://www.artkeramika.cz/plynove-pece
Přes jejich příslušenství, jako jsou měřidla
http://www.artkeramika.cz/palicske-potreby
či hořáky
http://www.artkeramika.cz/raku-pece
spoustu informací o dění kolem pecí:
http://www.artkeramika.cz/ohen
Až po pece speciální. Ať už na RAKU keramiku
http://www.artkeramika.cz/zdvihaci-keramicka-raku-pec
Nebo na výpal dřevem.
http://www.artkeramika.cz/poklopova-drevopec-111
Právě posledně zmiňovaná pec má ovšem mnohem širší využití.

Mnohokrát se mi donesl postesk, že dřevopece jsou jen velké. Že pece na živý plamen moc čoudí a nedají se provozovat v civilizaci.

No na všem pravdy trochu je. Ale ne zas tak strašně.
Plynová pec v širším okolí určitě není vidět a ani cítit.
A živý plamen dokáže opravdu divy.



Mnohé jsme už zveřejnili při popisech našich pokusů s ČERNORAKU.
http://www.artkeramika.cz/cernoraku
Ovšem právě tato Vaše stížnost byla pro nás další výzvou a impulsem pro vytvoření dalších možností. Nemožné na počkání a zázraky do…

Nyní jsme oprášili pec, která je už v komerční nabídce, určená na otápění dřevem. ( Dřevopec 111 )
Avšak my jsme ji trošku vylepšili.
Osadili jsme ji hořákem XG.
http://www.artkeramika.cz/keramicky-plynovy-propanovy-horak-xg
do dna pece, stejně jak je tomu například u klasické PB poklopovky.
http://www.artkeramika.cz/pb-poklopova-keramicka-pec-macek
A další hořák jsme umístili do přikládacího otvoru, primárně určeného k otopu dřevem.
Zde jsme zvolili Raku hořák s delším plamenem.
http://www.artkeramika.cz/plynovy-raku-horak-pro-vypal-keramiky-kittec
Takto jsme pec pálili do cca 950°C (šlo by i dál, ale my měli jiný záměr)
V tuto chvíli jsme raku hořák doplnili dřevem.

K hořáku jsme začali přikládat stejně jak do klasické dřevopece.
Hořáků jsme opět otestovali více druhů.
Jednak abychom měli přehled co se vše dá na trhu pořídit a také abychom naše vybavení mohli dále vylepšovat.
V neposlední řadě i proto, aby naši zákazníci mohli dostat informace založené na zkušenosti.
Abychom mohli doporučit řešení na různé metody výpalu.
A také abychom mohli pokračovat ve vývoji dalších zařízení.
Nás totiž keramika baví.
Takže s klidným svědomím mohu všem experimentátorům s keramikou doporučit pořízení hořáků s příslušenstvím. S tím se dá už zkoušet vypálit kdeco.
Rozhodně jsou to propriety, které se v keramické dílně neztratí.
A konečně korpus pece se dá pořídit různě. A nejlépe jej pořizovat až po nějakých nabytých zkušenostech a utvrzenější představě následné tvorby.
Raku hořák jsme z pece vyndali při dosažení teploty 1100°C. Dále topili v topeníčku pouze dřevem a ve dně podlahy pece i nadále hořákem XG.
Tak až do dosažení teploty dle pyrometru. (1220°C) Pak jsme odstranili i hořák XG.
Ovšem jak známo, pyrometr zaznamenává pouze okamžitou teplotu prostředí, takže jsme museli v přikládání dřevem pokračovat . Nás totiž zajímaly žároměrky. Ty jsme roztavili a výpal tak pozvolna ukončili.
Pálili jsme déle než bychom museli, ale nás to prostě fakt baví. Pálili jsme jako obvykle přes hranu materiálových možností, takže pár vzorků to opět nevydrželo.
Nevydrželo jen z daného pohledu.
Vyvřelá hmota někoho naopak může velmi bavit. Každopádně technologicky se z materiálu větší pevnost už dostat nedá. A pokud nejsou defekty na závadu užití, ale jsou pouze designovým prvkem, tak je výsledek sporný. ( Pro někoho nepřijatelný a pro druhého žádoucí…a z kterého tábora jste Vy? )
Holt vkus, tradice i nálady jsou faktorem proměnlivým.
V peci jsme měli i pár testů naší poslední hračky. Rélyéfních koleček a tiskátek.

Testovali jsme výsledky této práce ve spojení s glazurami.
Dokonce ve spojení s komerčními glazurami.
Při jisté kombinaci glazur se dá dosáhnout zvláštních efektů.
A dokonce lze použít glazury na nízko pro výpal na vysoko a v redukčním prostředí.
Na obrázcích je
http://www.artkeramika.cz/glazura-pk-270-akvamarin-modry-leskla-s-matnymi-efekty-nadherny-vykvet


http://www.artkeramika.cz/glazura-pk-690-carmen
Takže všem přeji mnoho štěstí při podobných experimentech.
Jinak my, už pomaličku vymýšlíme další dobrodružství s keramikou ……
Výsledky a pece můžete vidět u Jirky Svačiny

a u mne.





