Autor: p. přispěvatel
Keramika zase trochu jinak.
safr.jaroslav
Rád bych vás upozornil na výstavu “ Domovní znamení očima nevidomých studentů konzervatoře J Deyla v Praze v Galerii Perla na Jánském vršku.
Ty věci modelují děti, které nevidí. Je to pro ně určitý způsob, jak se po svém a sami za sebe konfrontovat s realitou, která je obklopuje. Pracuje s nimi Dr.Evžen Perout.
Přikládám text Dr.Evžena Perouta, který s těmito nevidomými dětmi pracuje a pár fotek z výstavy, jak domovních znamení, tak dvou starších prostorových artefaktů, zde též vystavených.
Domovní znamení jsou neodmyslitelnou součástí pražské architektury a provází nás v každodenním životě svou symbolikou i výtvarným zpracováním. Z těchto důvodů domovní znamení posloužila jako námět pro výtvarné dílny v keramickém ateliéru Konzervatoře Jana Deyla a střední školy pro zrakově postižené.
Protože ve většině případů jsou domovní znamení hmatově nedostupná, byli nevidomí studenti seznámeni s nejznámějšími náměty pomocí pracovních listů. Na nich byly jednotlivé motivy převedeny do reliéfní podoby. Následná vlastní tvorba nebyla zamýšlena jako pouhé převedení reliéfních vzorů, ale upřednostněn byl tvůrčí přístup a originalita. Jako materiál byla použita šamotová hlína, která po vypálení získala podobu kameniny.
Postupně vznikla řada různě vysokých reliéfů, ale i prostorových objektů. Na nich je pozorovatelné odlišné pojetí jednotlivých autorů. Vedle spíše dekorativního pojetí, nejčastěji v podobě květinových vzorů, najdeme i reliéfy, které skrývají příběh. Ten je evokován poetickými názvy a písmo se tak stává součástí kompozice.
Vystavený soubor je první ukázkou z práce na domovních znameních. Již nyní ve školním ateliéru na konzervatoři vznikají další zajímavé podoby reliéfních domovních znamení. Je potěšitelné, že toto téma našlo u nevidomých studentů oblibu, zároveň dokládá jejich schopnost citlivého a tvůrčího uchopení témat s dávnou historií.
E. Perout