Objevování keramických tajů…SOMETSUKE a AKAE

Keramika je velmi obsáhlý obor a tak není jednoduché se jen tak zorientovat.

Internet je plný videí a obrázků. Dokonce i textů. Bohužel velmi často nepřesně popsaných, mylně přeložených a chybně prezentovaných.
Tomu se nedá zabránit a někdy taková mýlka vznikne i při těch nejlepších úmyslech. A tak se tu čas od času pokoušíme zeptat a dohledat co nejpřesnější informace k dané věci.

Nedávno mi Jirka Svačina zaslal obrázek z dotazem a Vladimír Groh a Yasuyo nám na dotaz odpověděli.
Zde je tedy i ona informace pro další zájemce.

v Japonsku a malých bonsajích je to dost často používané / nevíte co to používali – a stále používají za červenou barvu – oxid ? postup je asi jemná podglazurní kresba štětcem a perem na přežah případně engobu / někdy jsou to jen bílá okýnka s obrázky na tmavé kamenině/ …… Tohle na obrázku je nová replika , ale je to tradiční barva i vzhled - hodně dlouho používaný materiál, je to na průsvitném porcelánu, asi páleno na vysoko a redukčně….ale detaily nevím…. Další část podobných misek váziček atd. obrázků na nich je modrých, /obdoba třeba těch z Dubí / tj. kresba kobaltem, ale tyto jsou snad s tou červenou kresbou ještě jemnější , s nerozpíjející se barvou…..a ty staré jsou velice ceněné, už jen poličkové – sbírkové kusy ..… ale nebyla to asi nikdy vyloženě kusovka - bylo to dříve kopírováno a vyráběno řadou dílen s různou úrovní kresby ……. poměrně ve velkém ……a i dnes se vyrábějí krásné kusy……….

Je to celkem jednoduche – co je pod glazurou, je vzdy trochu rozpite – mluvim hlavne o porcelanu. Modra je kobalt – jmenuje se to „sometsuke“ a je to v podstate to co jste videli v Dubi – tzn. pravy cibulak. To co ma exaktni tenke linky je naglazurni malba – v pripade modre barvy jsou to barvitka tez na bazi kobaltu – to jsou v Dubi ty ruzne Henriety atd. /obtisky/. A v Japonsku i v Cine se rucne maluje a tzv. vtavuje do glazury v oxydacni atmosfere. V pripade cervene je to obdobne – pod gazurou je zelezo nebo med – na galzure jsou to ruzna barvitka – tam to neni tak slozite, protoze teplota pri vtavovani je pomerne nizka a cervena vydrzi. Cervena malba se v Japonsku jmenuje „akae“.
V pripade kameniny je to myslim vetsinou naglazurni malba na bile glazure – to znamena maluje se az na vypalenou glazuru, tak jako u naglazurne malovaneho porcelanu.

Tak nevim, jestli to pomuze – to, co je na obrazku – vypada na naglazurni malbu akae – barvitkem.

Napsat komentář

11 + 12 =

×
×

Košík