Tvorba vzorníku glazur a hlín pro e- shop ARTkeramiky

Je dobrým zvykem a nepsaným pravidlem, že by pec měla při každém výpalu obsahovat nějakou zkoušku, či vzorek. No málokdy se to podaří dodržet.

Jakožto prodejce materiálů, hlín i glazur jsem toto pravidlo skoro obrátil. Nadělal jsem pec plnou vzorků. Teda skoro, část jsem doplnil výrobky, abych měl zpětnou kontrolu, co a jak vychází.

Protože se zákazníci stále dokola ptají, co a jak vychází, vytvořil jsem ukázku. Povídání a upozorňování stále dokola totiž neudělá ani z poloviny takovou službu, jako pár názorných vzorků, nebo alespoň obrázků.

Navážil jsem a rozdělal celou paletu glazur z nabídky našeho e-shopu.

Nachystal vzorkovnice z hlín, které nabízíme a také z průmyslových polotovarů.

Záměrně, neb jak už tu bylo mnohokráte zmíněno, na každé hmotě se chová glazura jinak.

Stejně tak ovlivňuje výsledek i použitá technologie nánosu. Proto jsem každou glazuru aplikoval několika různými způsoby. To by měl udělat každý, kdo se rozhodne s nějakými keramickými materiály pracovat. Jednak každá pec pálí jinak a každá kombinace hmoty, glazur, technik a výpalů je jedinečná. Proto je náš vzorník jen takovou rozhodovací orientační pomůckou, která může inspirovat jak tvůrce užité keramiky, dekorativních kachlů, šperků, či čeho nás napadne.

Byť mnohé glazury jsou ze stejné serie a stejného základu, stejně se nechovají. Dokonalá aplikace chce cvik a zkušenost. Každá je díky rozdílnostem byť jen v barvících oxidech specifická a unikátní. Jedna sedá, jiná se lepí a další více váže vodu. Stejně tak každý střep jinak saje. Jiné chování se projevuje i s jinou pálící křivkou.

Dost často se může stát, že dva budou dělat totéž se stejnými materiály a přesto dosáhnou rozdílných výsledků. Tento jev je samozřejmě mnohem markantnější u dřevopaličů a tvůrců co si materiály připravují kompletně sami. Ale i v elektrické peci a s koupenými materiály není stoprocentní výsledek dosažitelný hned napoprvé.

Pokud je vůbec o stejný výsledek zájem?

Popíšu tedy jednotlivé varianty.

Pro vzorování je potřeba glazuru rozdělat vodou a hustší přecedit přes sítko na glazuru.

http://www.artkeramika.cz/clanek-719-oka-sitka-na-glazuru.html

Následně naředit na nějakou hustotu, se kterou jsme zvyklí pracovat. Jelikož se jedná o materiály neznámé, nebo pro nás nové, je lepší zvolit nějakou konstantní míru místo alternativního měření na strukturu kůže atp.

http://www.artkeramika.cz/clanek-295-hustota.html

Podrobněji je zmíněn postup příprtavy glazury na webu v mnoha článcích, jako například tu:

http://www.artkeramika.cz/clanek-1230-priprava-glazury.html

Před každou aplikací, jednotlivým vzorkem je třeba glazuru vždy znovu promíchat. A to důkladně.

Některá sedá více, jiná méně. U některé sedimentují jen některé složky. Každopádně každý takový zanedbaný úkon může naprosto změnit výsledek.

V prvních fázích jsem vzoroval vždy jen jednotlivé samostatné glazury. Následně pak zkoušel i kombinace.

Jako první techniku jsem zvolil polévání. Díky tomu se dá , samozřejmě až po výpalu, odhadnout základní chování a vlastnosti glazury.

Jako další metodu jsem zvolil stříkání pistolí. Profesionální pistole a kompresor však nejsou zárukou úspěchu. Takže pro další serii vzorků jsem zvolil větší průměr trysky. Díky ní se už podařilo u většiny vzorků dosáhnout požadovaného výsledku.

Na aplikování pár kusů a nebo tvorbu vzorků bohatě dostačuje i stříkací pistole ruční s větší tryskou.

Úpěšné vzorování je potřeba po každém vzorku zařízení dokonale vyčistit, naděláte s ruční pistolí stejné práce jako s dvoupístovým kompresorem a profi pistolí za tisíce.

Pro případné zájemce o výsledky mohu doporučit navštívit prodejnu Artik studia v Ústí n. Labem, kde jsou ty nejlepší „sterilní“ kousky  vystaveny k nahlédnutí.

https://www.keramickepece.cz/cs/content/2-kontakty

Jinak Vám musí postačit naše obrázky.

Můžete dát vědět jestli jsou živé náhledy o hodně rozdílnější, než naše fotogalerie .

http://artkeramika.cz/clanek-1250-glazura-a-je-to.html

Jednotlivé vzorky jsou v našem e-shopu, kde si ony materiály můžete rovnou objednat.

Partnerům jsme schopni zprostředkovat zboží i plátcům DPH, popřípadě zajistit větší odběr za smluvní telefonickou cenu. Nákupem na:

http://www.artkeramika.cz/eshop/

podporujete rozvoj keramického webu

http://www.artkeramika.cz/

 Dílna je při takovém vzorování úplně zaplněna.

Je potřeba dodržovat čistotu. I malé nedočištění nástrojů může ovlivnit výsledek dalšího vzorku. Také je potřeba si nachystat dostatečné množství vzorkovnicových nádob.

Glazury je potřeba vždy dobře rozmíchat. Ovšem pozor v případě efektních a flot atp. Pak je potřeba zvolit správnou velikost ok na sítě.

Při stříkání je vhodné používat ochranné pomůcky. Vždy je potřeba nejen glazuru správně rozmíchat, ale i stříkací zařízení správně vyčistit. I špinavý stříkací box může pod tlakem vzduchu způsobit nežádoucí efekt. O zbytcích na sítu či v trysce pistole nemluvě.

Je potřeba vyzkoušet i různé techniky nánosu, máčení, polévání i nanášení štětcem. Je potřeba si uvědomit, že pracujeme s glazurou a ne barvou. Jednak co se míchání týká, tak i způsobu nanášení. Pro souvislý povrch je potřeba napojovat vždy do mokrého, živého materiálu. Je dobré si vzorky hned popsat. Nejlépe feprenem. Také je dobré vyzkoušet glazuru na více druzích keramických hmot.

Je dobré vyzkoušet jak stříkání na plocho, tak ve svislé poloze a s různým typem trysky. Vše má své ovlivňující faktory na konečný výsledek.

Některé glazury překryjí vše, na jiných se může projevit každičký detail i nepatrné zašpinění materiálu. Také je důležitý kvalitní přežah. U kachlů může hodně ovlivnit špatné prohřátí střepu. Pokud se přežahuje naštosováno, mohou být středy jinak savé, než okraje!!!

Můžete zkusit jak to vychází Vám a pak se pochlubit. Veškerý materiál je k dispozici v naší nabídce.

Napsat komentář

18 + two =

×
×

Košík