Kapradinový dekor na keramických nádobách

Jednou z důležitých, ne -li nejdůležitějších operací v keramickém procesu je dekorace. Ta totiž ovlivňuje obrovskou spoustu faktorů.

Pomineme -li zdravotní nezávadnost, tak rozhodně druh povrchu. Taková technologická vlastnost dost podstatně může ovlivnit pocit z užívání. Především ten vnímaný hmatem. Ten sice do značné míry ovlivňuje i samotný proces výroby včetně použitých materiálů, jako je základní hmota. Ovšem ani sebelépe vytvarovaný kousek nespočine v zákazníkově ruce, pokud jej neovlivní jiný, emočně mnohem silnější smysl, jímž je zrak.

To neznamená, že bychom se neměli na naši tvorbu soustředit komplexně. Měli. Měli bychom se snažit zvládnout každou operaci s maximální možnou péčí a úsilím. Nejspíš sice nikdy nebudeme moci srovnávat se zeměmi, kde nežijí jako individua, ale jako součást celku. My sice jsme také jednotlivé kapky oceánu, ale mnohem slanější. Prostě individuálnější. Vše děláme povětšinou sami. Minimálně spolupracujeme.

Nejen z pohledu samotné tvorby, ale i všech doprovodných procesů, jakými je i prezentace, reklama, obchod a další. Kdyby jsme to zvládli, tak by jsme posílali kusy vlastními holuby a nevyužívali snad už ani přepravních firem.
No nicméně v našich krajích nejsme jednodruhoví specialisté, ale spíše kreativní všeumělové. Nevím, jestli platí to o devateru řemeslech a desáté bídě? To nejspíše dokáží zhodnotit až s odstupem času další generace?

Avšak i přes mnohé předsudky či negativní zkušenosti existuje možnost v dílně zaměstnat spoustu keramických pomocníků. A to ne z říše lidí, ale přírody

(jsou tak šikovní, že nebude na koho svádět vinu nedokonalosti) Opravdu to funguje docela dobře. A z mé osobní zkušenosti i radostněji. Nebojujete s nedochvilností, lajdáckostí, či jinými negativními lidskými vlastnostmi a po určitém sladění nálad, získáte skvělé pomocníky, mistry řemesla a tvůrčí přátele. A ani za ně nemusíte odvádět poplatky a vypisovat desítky formulářů. Zato po lidech i po roce od skončení poměru pracovního, musíte.

A kde je to tajemné kouzlo ukryto? Snadné, stačí pár chlupů a žíní a získáte materiál, který maluje. Ať už sám a nebo v kombinaci s mnohými surovinami. Stačí přiblížit si techniku HORSEHAIR RAKU . V kombinaci s mistrem z největších, s panem ohněm a spoustou zručných štětečků ve formě plamínků, máte zaměstnána mistra malíře.

Pokud si porozumíte a shodnete, neseženete lepšího pomocníka, ni šikovnějšího malíře. Ale pozor. Nesmí se stát pánem. To pak ucítíte jen smrad spáleniště.

Avšak pokud dáte mistrovi i správné materiály a půjčíte mu vhodné suroviny dokáže Vás velmi potěšit. Když navíc přispějete svou drobnou asistencí, lze vytvořiti díla opravdu libá.

Namalovat obraz, vymalovat obrys. Načrtnout karikaturu, vyrýt pozadí. Obtisk reality, či fotografie představy. Razítko, pečeť nebo cokoliv vás napadne. Zpracování a provedení mnoha nápadů docílí mnoha výsledků. Realistických či abstraktních.

Mnohý obraz se okouká. Jen ty z nejlepších vydrží těšit člověka dlouhá období. Polo konkrétní, polo imaginární. S možností neustále nacházet nové. To je osvěžující a osvětlující. To mám rád a tomu bych se chtěl přiblížit a naučit.

Jednou z cest je pálení v dřevopeci a nechat hrát si plamen s vrstvami glazury a nebo jen samotný žár na povrchu střepu reagující s letícím popelem v tahu žáru.

Jinou možností je použít k větší invenci řadu rostlin a skrze ně nanášet glazury v mnohých vrstvách a mnohých směrech na nádobu. Pomocí všemožných technik. Tupováním, přetíráním počínaje a třebas několika stříkacími zařízeními přes sebe konče.

Při pomoci vody a jejího množství v závislosti na sání střepu se mnohé materiály do sebe zapustí ještě před schnutím. A co nezvládne síla vody a vzduchu, dokoná síla žáru ohně. Mám rád svou práci a své pomocníky. Sám bych to nikdy tak namalovat nedokázal. Jsem rád, že mne nechají, abych jim pomáhal. A jsem rád, že mi pomůžete jejich dílo předat dál, aby mohli i nadále přinášet radost mě, Vám i ostatním…Děkuji

Napsat komentář

five × 3 =

×
×

Košík