Zapojte se do experimentů.
PEC
Pec, kterou chceme úspěšně použít k tomuto pálení, by měla splňovat dvě hlavní podmínky. Měla by bez problémů dosáhnout teploty 1 050° C (zadaná teplota se liší na základě použitých glazur nebo jiné dekorace) a měla by umožňovat rychlé a bezpečné vyjmutí žhavých kusů.
PÁLENÍ
Je nezbytně nutné, aby glazury nanesené na přežehnutý střep dostatečně vyschly. Obvykle se kusy dávají na pec v průběhu jejího pálení, aby se přebytečná voda odpařila a kusy se tak předehřály. Čas k dosažení teploty záleží individuálně na každé peci. Otvorem v peci je třeba sledovat stav glazur. V momentě, kdy se glazury vyhladí a povrch je lesklý, jsou glazury připravené natolik, aby bylo možno pec otevřít.
Po otevření pece následuje několik možností dalších postupů a experimentům je v této fázi cesta otevřena. …..
…..popis mě známých technik výpalu
Zakuřování patin a listrů
Výrobky, které jsou určeny pro zakuřování a glazuru-patinu (matná glazura) je vhodné při točení vyhladit kovovou cidlinou nebo při schnutí vyleštit, popřípadě použít engobu či terru sigillatu. Tento proces se provádí hlavně z důvodu snadnějšího ošetření kusu po výpalu voskem, aby kresba ohně zůstala zachována. U lesklých listrových glazur tento efekt není nutný, ale velice esteticky přívětivá je například kombinace povrchu ošetřeného terrou sigillatou (a možno i patinou) a části povrchu naglazovanou listrem.
Glazury určené k zakuřování je nutno co nejrychleji přenést do redukční komory (plechový kýbl s víkem) naplněné hořlavým materiálem (noviny, listí, piliny, tráva, slupky, atd.). Po vzplanutí ohně je nutné komoru zavřít. V mnoha případech se doporučuje redukční komoru po nějaké době zase otevřít, nechat oheň znovu vzplát (zreoxidovat) a zase zavřít. Obvykle se vzory vzniknuté zakouřením prezervují rychlým zchlazením vodou.
Patiny
Gerstley Borate 4 díly
Kostní popel 2 díly
Znělec 1 díl
Uhličitan měďnatý 1 díl
Křemen 55g
Oxid Lithný 30g
Kaolin 14g
Bentonit 3g
Uhličitan měďnatý 3g
3. EGYPTIAN BLUE / EGYPTSKÁ MODRÁ (raku glazura – listr na teplotu cca 1040°C)
Uhličitan sodný 30,5g
Uhličitan lithný 8,5g
Kaolin 22,5g
Křemen 38,5g
Oxid mědi černý 2,5g
Bentonit 1g
Crackle glazes / Krakelové glazury
Výrobky s Krakelovou glazurou určené k popraskání a k zakuřování prasklin je vhodné po vyndání z pece nastříkat vodou a teprve posléze pomalu přenést do redukční komory. Vzniklé krakle je nutno dobře zaredukovat (zakouřit)
Gerstly Borate 80%
Nepheline syenite 20%
Ultrox 5-10%
Gerstly Borate 80%
Cornwall stone 20%
Oxid cíničitý 2-8%
Raku frita 80%
Nepheline syenite 20%
Ultrox (zirkon silikát) nebo oxid cíničitý 5-10%
Horse hair / Raku koňské žíně
Pro tento efekt se výrobky většinou leští a vypalují na nižší teplotu, než je u raku obvyklé a to z důvodu zachování lesku vyleštěné terry sigillaty. Ze zkušenosti vím, že lze tento efekt provádět samozřejmě i při normálních raku teplotách (lesk se jen nepatrně zmenší). Historicky je vedena debata zda tato diverzní raku technika má ještě cokoliv společného s raku. Bylo dokonce publikováno několik prací na téma historie této techniky, které poukazovali na archeologické nálezy a dokazovali původ této techniky v keramice indiánů jihozápadu USA. Možná by měla tato technologie díky takovéto prokázané historii šanci na stejný úspěch v Čechách jako americké raku s japonskou pověstí.
Na kusy pro horse hair techniku se v koženém stavu nanáší terra sigillata, ta se pak dále leští. Přežah se provádí také na nižší teplotu cca 900°C. Po vyjmutí z pece odstavíme výrobek stranou a pomalu na ně přikládáme žíně z koňské oháňky, které po shoření vytvoří černou vlasovou dekoraci. Žíně je nutno přikládat v malém množství. Kusy je nutno po zchladnuti pečlivě očistit a je i vhodné vzhled prezervovat pomocí tekutého vosku nebo oleje na ošetření dřeva a vyleštit. Nejlépe několikrát za sebou.
Halo efekt / Aureola efekt
Na kusy určené k zdobení halo efektem se nanese bílá engoba nebo bílá terra sigillata (keramici praktikují obě varianty – nanesení po i před přežahem) a zdobí se štětcem (není podmínka) dekorací (50g oxidu železa + 50g oxidu mědi). Tyto kusy je nutné přenést do redukční komory co nejrychleji a po vzplanutí ohně ji zavřít a cca 10 sekund počkat. Znovu redukční komoru otevřít a uvidíme-li vznikající „halo efect“, což je v podstatě bílá aura okolo dekorace, je nutné kus co nejrychleji přesunout do vody (postříkat vodou) a tím proces zastavit.
Naked raku / Odhalené raku
Tato technika pracuje také většinou s kusy jež jsou leštěné, naengobované, či je na ně nanesena terra sigillata. Po přežahu je na ně nanesena další engoba a někdy na engobu i glazura. Tento proces je poměrně náročný na vychytání si teplotní roztažnosti engoby vzhledem k používané hlíně a často vyžaduje řadu dlouhých experimentů k dosažení požadovaného vzhledu. Engoba nanesená na kus po přežahu musí totiž po výpalu raku jít odstranit.
Postup I.
Na přežahnutý kus se nanese opadávající engoba a skrz tu se nakreslí motiv, který má být na výsledném kusu černý. Po výpalu se engoba odstraní a pouze prokreslené zůstává černé – zakouřené v redukci, ostatní je barvy hlíny.
Postup II.
Na přežahnutý kus se nanese opadávající engoba a na tu pak krakelovací glazura. Jak glazura při přenosu z pece pokrakluje, kraky se zabarví v redukci kouřem a zčernají. Po vytažení se engoba i s glazurou opět odstraní.
„V zájmu raku nic nevyžaduj, nic neočekávej, neplánuj, buď si jistý změnou. Nauč se přijmout jiná řešení a preferuj hru intuice“. Tato věta pocházející z úst keramika Paula Soldnera (jeden z prvních keramiků zodpovědných za přeměnu a vývoj raku) je vhodným vodítkem pro to aby se nám výpal stal nejen prostředkem k vyjádření, ale také zábavou a činností, která nás obohatí.
Související články
Raku keramika
Raku keramiku z kurzu výpalu raku v Domově dětí a mládeže v Ustí nad Labem.
A fascinating discussion is definitely worth comment.
I believe that you need to write more on this subject matter, it might not be a taboo
matter but typically people do not speak about these topics.
To the next! Kind regards!!