O tom, že keramické řemeslo nabízí nepřeberné možnosti tvúrčího vyžití, netřeba diskutovat. Raději si přibližme některé z těch možností a ty potom properme 🙂
Jedním zajímavým pohledem a alernativou, je pálení v sagaru. Když máme omezené prostředky a přesto chceme experimentovat, jedná se o vceklu nenákladnou záležitost. Stačí pec, a trocha žáruvzdorné hmoty, nebo alespoň takové směsi, která vydrží vyšší teplotu, než na jakou hodláme pálit.
![](https://artkeramika.cz/wp-content/uploads/2020/09/sag1.jpg)
Pro tvorbu glazury nám stačí opět minimální prostředky. Pokud nechceme kopat šlemy, sestavovat popelovky, nebo jinak experimentovat, múžeme prostě jen pálit bez kyslíku.
![](https://artkeramika.cz/wp-content/uploads/2020/09/sag2.jpg)
Nebo si múžeme nakoupit ty nejzákladnější materiály a míchat a hledat
![](https://artkeramika.cz/wp-content/uploads/2020/09/sag3.jpg)
Potom tu múžeme o všem diskutovat 🙂
![](https://artkeramika.cz/wp-content/uploads/2020/09/sag4.jpg)
Jedním z prvních, kdo se osmělil a podělil o své zkušenosti, je kolega MUDR.Antonín Bureš, který celý tento článek doplnil i fotodokumentací.
![](https://artkeramika.cz/wp-content/uploads/2020/09/sag5.jpg)
MUDR Bureš :
Jinak ta piksla je z hlíny DL, která je dimenzovaná na T do 1300 st., firma Pávek. Původně jsem chtěl vyrobit pouzdro z několika dílů, které by šly sestavit na sebe, ale pak se mi s tím nechtělo patlat a vytočil jsem tohle. Ty styčné okraje jsou vyspárovány Sibralovou vatou. Ovšem mám v úmyslu udělat nový a větší, aby se do něj vešlo víc věcí. I o těch pilinách jsem uvažoval, vlastně pak už se dá dělat cokoliv, důležité je utěsnění.
![](https://artkeramika.cz/wp-content/uploads/2020/09/sag6.jpg)
Glazura je popelová s určitým množstvím živce, něco kaolínu a CuO, jen ty poměry neznám přesně, namíchal jsem to odhadem a toto je výsledek. Samozřejmě vím, že by se takto nemělo správně postupovat, ale byl jsem nedočkavý, tak jsem to takhle spáchal. Vázy jsou vytáčeny z jednoho kusu hlíny Růžek, také firma Pávek.
![](https://artkeramika.cz/wp-content/uploads/2020/09/sag7.jpg)
Jinak těch výrobků s popelovou glazurou mám mnohem víc. Začalo to tím, že jsem na webu Japanese pottery často nacházel termín popelová glazura (ash glaze), a ty věci byly moc pěkné, tak jsem nejprve sesbíral popel ze spálené slámy, rozpustil vodou na patřičnou hustotu a pak do toho namáčel věci – vázy, artefakty apod., pak jsem přidal živec a výsledky byly opět velice zajímavé. Jen to mělo malý háček, a sice, že jsem to nevypaloval v pouzdře, ale volně v elektrické peci. V roce 2006 jsem se zúčastnil společné výstavy v Praze s Mirkou Randovou a Leonou Šnupárkovou, a holky se podivovaly, že jsem to pálil v el. peci jen tak. Tudíž jsem usoudil, že bude nejspíš potřeba vyrobit pouzdro. Akorát mi trvalo nějakou dobu, než jsem se k tomu dokopal. A poslední výsledky už znáte. Já měl období, kdy jsem zkoušel různé komerční kameninové glazury, ale velmi mě potom nadchlo připravit si glazuru vlastnoručně.
![](https://artkeramika.cz/wp-content/uploads/2020/09/sag8.jpg)
Mám některé věci s transparentní živcovou gl., k tomu několik váz s podglazurní malbou podle japonského mistra Kitagawa Utamaro, pak jsem přidal určité množství Fe2O3 a glazura zhnědla, no prostě dá s tím skvěle experimentovat.
A. Bureš. (dr.bures@pnsp.cz)