Práce s šablonami Rélyéf

Práce s šablonami Rélyéf
kytka a ještěry d Relyef na kachlu

Popis práce s šablonami Rélyéf, aneb co vás může inspirovat či zaskočit....

šablony Rélyéf vznikly ve spolupráci s ARTkeramika.cz

Popsat konkrétní materiál a postup by Vás na jednu stranu mohl poposunout k hotovému produktu, ovšem na druhou, by Vás připravil o značnou část sebevzdělávací a objevitelské cesty.

Navíc dostupnost mnohých lokálních materiálů i surovin by tuto informaci odsoudilo k užitku pro velmi malou skupinku.

Proto bych tu rád zmínil nějakou tu maličkost, která by se při hrátkách s Rélyéfy a keramikou mohla hodit většině začínajících keramiků. Nebo alespoň těm, které oslovily nástroje Rélyéf.

Navíc budou Vaše výstupy mnohem pestřejší a nebudou se tolik podobat předloze.

Relyef

Většina našich nástrojů umožňuje různorodě silný – hluboký otisk. To samo o sobě dokáže značně ovlivnit výraz dekorace při použití mnoha finálních technologií. Ať už se jedná o glazury s podporou lomu světla a nebo hustotu barevnosti a sytosti, odvislé od vrstvy materiálu.

To je jen jedna z mnoha výhod bezokrajových razidel s proporcionálním náběhem. Úhly, které dokáží eliminovat rozestup hmoty a její nabývání způsobené tlakem a místní přeměnou objemu.

Kytka a ještěrky od Rélyéf

Osobně bych také zmínil a doporučil možnost prodloužení páky. Díky dřevěné tyčince lze každé razidlo ovládat optimálně rozloženou silou a zajistit tak přesnější tlak pro otisk. Maličkost, která dokáže s trochou cviku vylepšit výsledek až k profesionálnímu výrazu.

kytka

Ale to není jediná možnost, jak dosáhnout zajímavých výsledků. Každý totiž za vhodný výsledek považuje rozdílný výraz. Někdo chce ostrý a konkrétní výraz a někdo pouhý náznak, až abstrakci.

S razidly a nástroji od Rélyéfu lze docílit velmi rozdílných výsledků.

kytka a ještěry na kachlu

Pokud budete například pracovat s deskovými šablonami, tak máte krom samotných detailů šablon možnost využití i dalších pomůcek. Lze použít mezivrstvu. Tenký mirelon, mikroterm či papír dokáží naprosto změnit konečný výraz. S velkým úspěchem se této pomůcky používá i u obrysových dekorů. Čím větší, tím efektnější. Avšak u deskových je spíš zastřený. Dost to závisí na požadovaném výrazu.

Další pomůckou je použití oleje. Olej vytvoří filtr, takový jemný plošný povlak a vymezí prostor styku s keramickou hmotou. Díky tomu se i ve velmi tenkých skulinách hmota k šabloně nepřilepí a netrhá. Ovšem ani tento fígl není všemocný. Například při vytváření intarzie je potřeba olej odstranit. To lze u jednodušších motivů sice docílit plamenem, nebo ještě účinněji benzínem a plamenem. Je to ale dosti nebezpečné a také riskantní z pohledu porušení materiálu přílišným žárem.

šablona rélyéf v rámu

Navíc potřeba takového postupu je spíše u titěrných detailů. Takže se mi jeví jako lepší cesta zvolit vhodnou kombinaci techniky, hmoty a úhlů šablony. Každopádně je dobré tuto metodu nezavrhovat.

Pokud totiž pro intarzii nezvolíte hlínu – engobu, ale glazuru, kterou budete aplikovat až na střep přežahnutý, máte vcelku dobrou šanci na úspěch.

Navíc netřeba se snažit o intarzii jako takovou, ale smířit se s omalovánkou,

V takovém případě hrany relyéfní struktury poslouží jako skvělé vodítko pro vyplnění prostoru.

Dvoubarevná intarzie

TAk už jen si vybrat ta správná …..#stamp……

Napsat komentář

6 + 16 =

Close Menu
×
×

Cart