Pod tímto pojmem se dá představit leccos, ale nyní bych se rád zamyslel nad poslední akcí, kterou byly vánoční hrnčířské trhy, v praze Holešovicích. Jeden by řek, že pražské výstaviště před vánoci musí být terno, ale jak pro koho!
on takový hrnčíř musí zvážit , co s sebou vzít.Přece jen někteří jedou přes větší část republiky, jedou nejméně na 3 dny.A pokud se chtějí ukázat, musí toho být hodně, pokud chtějí prodat, musí to být strategicky …atd.
Podle takového zvážení musí nabalit.Dopravit sebe i zboží na místo, nést riziko, že něco rozbijí, stratí, nebo že neprodají.Musí tam celou dobu prodávat, vysvětlovat a dokazovat!
Musí mít v pořádku stejné náležitosti jako továrna.Nikoho nezajímá, že uděláte jen pár kouskú a ještě míň jich prodáte. Musíte mít atesty, iča , diča ,prohlášení, označení….? To zboží musíte umět vymyslet a taky vytvořit.
Proč to tu píšu? Proto co jsem slyšel a viděl.
Trhy byly v levém křídle Prúmyslového paláce.Opravdu pěkná architektura, především žebrový strop, byly uznalým místem pro tuto akci.Konečně by jsme mohli mít pocit, že keramika, především ta autorská, není na pokraji zájmu společnosti.
No horší už to bylo s informovaností.Přes , myslím velmi kvalitní organizovanost p.Izbickým, Incheba se moc nepochlapila.Nějaký ten poutač asi není úplně dostatečná reklama.No co by jste taky dnes za 3-4 tisíce chtěli.
Dyť nás bylo jen 150 🙂 a návštěvnost v pátek přes 2500 lidí! No v obchoďákách asi byla lepší, ale ty musej fungovat celej rok, no ne?
O víkendu to bylo pravda trochu lepší.No taky to byl první ročník!, ale v centru Prahy!?
Co mne ale nejvíc zaujalo, byly otázky zákazníkú.Naprostá většina vlastně neví , proč chtějí keramiku.
Proč by ji měli kupovat!Jak by ji měli kupovat!
Ti starší jsou naučeni na tradici! a shánějí něco! co znají, chtějí třeba kunštát, ale neví vlastně proč!
Jiní chtějí prostě něco neutrálního, aby nepobuřovali a nedráždili.Další ……
Prostě funguje móda i tady?Nebo je to něco jiného ?
Každopádně nebude škodit, když se budeme snažit keramiku se vším všudy, zákazníkovi přiblížit.
Když se kolem sebe dívám, tak se to dělá vlastně všude.
( někde se vysvětlují třeba rozdíly v motorech a jinde se až vymývá mozek:-( )
Nebude pak ( v takové míře ) tolik zákazníkú žít v omylu.Někteří, kteří dokupují a doplňují své sbírky zjišťují až po několika letech, co se zeptali, že ta jistá keramika se nedělá ve formách a ty obrázky , že nejsou obtisky…..
Znalý zákazník je i spokojený zákazník.
Proto si myslím, že by jsme jako keramici, měli více zapracovat na osvětě!(blbý slovo, ale je to tak)
Takovou první vlaštovkou v tomto směru je jistě Petr Novák a Mirka Randová, kteří svou expozici doplňují i fotografiemi a texty popisujícími výrobu.Je to prvek, který povyšuje takovéto akce na kulturně vzdělávací, což nás jistě posouvá zas kousek dál.
Ocenili to i někteří návštěvníci.Prý ten trh je hezčí než na Staromáku…?Hlavně co se zboží týká.
No jiní zas nadávali na dostupnost, nemohli si koupit větší věci, neboť by je chudáčci neunesli těch 200 metrú do auta.
Příště to bude chtít přitáhnout pavilon k parkovišti a taky takový nákupní vozíky by se šikly?
Snad se jednou dočkáme i toho, že Keramik a hlavně Hrnčíř , nebude málo, ale bude pojem!
Tak třeba v takovém Japonsku, zemi to vyspělé nejen technicky, to prej funguje?
Články, tematicky příbuzné :
Jak dál prodávat kvalitní keramiku
Jak nakupovat a vybírat keramiku 1